Special classes

Let op: de sluitingsdatum voor aanmeldingen special class 2017-2018 is op 30 januari 2017. 

 

Met ingang van 1 augustus 2014 moet elke school passend onderwijs aanbieden. Op het MML zijn we daar al veel langer mee bezig: sinds een aantal jaren biedt de school leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) de kans om onderwijs op havo/vwo-niveau te volgen in speciale klassen. De leerlingen krijgen in de onderbouw les in een vast lokaal. De omgeving waarin de leerlingen les krijgen is gestructureerd en prikkelarm. De groepsgrootte is maximaal 14 en het onderwijs wordt verzorgd door een groep geschoolde docenten in een aangepaste vorm, gericht op leerlingen met ASS. Sommige vakdocenten geven les in een vaklokaal. Een ambulant begeleider, onderwijsadviseur en een orthopedagoog begeleiden de mentoren, de afdelingsleider en de docenten.

 

Het MML heeft er voor gekozen om het passend onderwijs op deze manier vorm te geven, omdat we ons zo kunnen specialiseren in een specifiek gebied. Leerlingen met een autisme spectrum stoornis (ASS) hebben een specifieke onderwijsbehoefte, zowel pedagogisch als didactisch. In reguliere klassen lopen zij vaak vast op het vastomlijnde aanbod: te grote groepen, te grote school en het onderwijs en de zorg zijn niet voldoende toegerust op deze specifieke groep leerlingen. Voor veel leerlingen met ASS is de overgang naar het reguliere voortgezet onderwijs dan ook een te grote stap. In een setting met een aangepast zorgaanbod en meer begeleiding is onderwijs vaak wel mogelijk.

 

Dit onderwijsaanbod is mogelijk voor (rugzak)leerlingen met de diagnose autisme en leerprestaties op minimaal havo-niveau. Vaak missen zij, ondanks goede cognitieve vaardigheden, op sociaal emotioneel gebied het vermogen zich goed aan te passen aan de dagelijkse gang van zaken op school. Bovendien wordt in het voortgezet onderwijs een groot beroep gedaan op zelfwerkzaamheid en zelfstudie, terwijl leerlingen met autisme juist moeite hebben met plannen/organiseren en met samengestelde opdrachten waarbij veel inlevingsvermogen verwacht wordt. In de special classes op het MML wordt hier rekening mee gehouden en leren de leerlingen stapje voor stapje hoe zij toch hun weg hier in kunnen vinden. De belemmeringen die kinderen door ASS kunnen hebben, mogen dus niet van dien aard zijn dat onderwijs binnen deze aangepaste reguliere vorm op het MML niet of nauwelijks mogelijk is. Schakeling naar of (her)plaatsing in het regulier voortgezet onderwijs blijft natuurlijk mogelijk.

 

De intake criteria voor plaatsing in de special classes op het MML zijn:

-    leerprestaties op havo/vwo-niveau 
-    mogelijkheden tot zelfreflectie en verbaliteit 
-    mogelijkheden tot zelfsturing 
-    motivatie om te leren 
-    de leerling is minimaal 12 jaar 
-    diagnose autisme.


Het is voor ouders, leerlingen, AB-ers en IB-ers van belang om zich in een vroeg stadium te oriënteren op de onderwijsmogelijkheden voor deze ASS-leerlingen. Zij kunnen daarom direct en tussentijds worden aangemeld bij het MML. Na een vrijblijvend kennismakingsgesprek en aan de hand van vastgestelde criteria wordt een advies uitgebracht of de leerling in aanmerking komt voor plaatsing in de Special Class van het MML. Na de aanmelding kan extra onderzoek plaatsvinden. Doel van de vooraanmelding is vóór de Kernprocedure te komen tot een helder en bindend advies betreffende de plaatsingsmogelijkheid. Aan dit advies kunnen geen rechten worden ontleend betreffende de definitieve plaatsing. Aanmelding vindt plaats conform de regels van de Kernprocedure zoals die in Amsterdam gelden. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, zodat dit bij over-inschrijving kan leiden tot loten.

 

Voor een persoonlijk advies of een afspraak kunt u ook contact opnemen met de coördinator van de special classes: Kees Mijinke (06- 45 70 85 74 of 020-59 79 327).

 

Het (concept) beleidsplan voor de special classes vindt u hier.

 

London1314