Met de subsidies van Erasmus+ heeft het Metis een mooie traditie van uitwisselingen kunnen opbouwen. Hou deze pagina in de gaten voor nieuwe activiteiten!

Uitwisseling 2025 Amsterdam – Erlangen/Neurenberg

Verslag van leerlingen

Het Metis heeft veel verschillende activiteiten. Daar bent u waarschijnlijk al achter gekomen, maar wist u dat onze school ook een uitwisselingsproject heeft? In samenwerking met Erasmus+ krijgt het Metis de middelen om naar een plek in een ander land te gaan. Dit is bedoeld om van onze leerlingen echte wereldburgers te maken en een onvergetelijk avontuur mee te beleven. Hieronder lees je hoe de week van dit jaar is gegaan.
We hebben eerst M-uren gehad waarin we voorbereidingen hebben getroffen voor tijdens het project. Hierin hebben we onderzoekjes, fietsroutes en een programma voorbereid. Toen begon op zondag 16 maart de uitwisseling doordat de Erlangers naar Amsterdam kwamen. Hier hebben we eerst gedineerd op de pannenkoekenboot en de volgende dagen hebben we veel musea bezocht en veel geleerd over de nazi-Duitse invloed op Nederland. Daarna gingen we op woensdag met de bus naar Duitsland. Daar hebben wij hun Montessorischool bezocht, zijn we naar Neurenberg geweest en hebben wij erg veel geleerd over de Duitse cultuur en het naziverleden van Neurenberg.
Van deze reis hebben we – naast dat het heel erg leuk was – veel geleerd. Vaak kunnen boeken maar zoveel vertellen over de geschiedenis van een land dus is het beter om naar een plek toe te gaan. Dit helpt ook met een ander perspectief begrijpen, waardoor je wereld meer opent en je een onvergetelijk avontuur meemaakt.

Amarisse, Eros, Jules

 

Uitwisseling 2024 Amsterdam – Hamburg

Verslag van Brinne van der Kemp, Amsterdam 30 mei 2024

Dit jaar is de derde en vierde klas leerlingen een uitwisseling aangeboden: het Erasmus+ project. Het is een studieweek waarin Nederlandse en Duitse leerlingen bij elkaar op bezoek komen en leren over elkaars cultuur. Voordat de uitwisseling echt plaatsvond, hebben we ons tijdens m-uren voorbereid op hun komst door middel van onderzoekjes op te stellen en een rondleiding door Amsterdam te maken. Hier lees je hoe het project en de uiteindelijke reisweek is verlopen.
We begonnen de m-uren met het maken van vragenlijsten waarmee we op verschillende gronden de school in Duitsland en onze eigen school konden vergelijken. De hoofdonderwerpen van onze onderzoeken waren: “duurzaamheid”, “gelijke kansen” en “de LHBTIQA+ community”. Bij de voorbereiding hoorde ook het vormen van een tour door Amsterdam om aan de Duitse leerlingen te geven. Deze rondleiding stond in het thema van de Tweede Wereldoorlog en het ontdekken van Amsterdam.
De Erasmusweek van 2024 heb ik ervaren als een drukke maar vooral heel erg leuke week. Ik heb veel heftige verhalen over de Tweede Wereldoorlog gehoord en daar veel van geleerd. Maar daarnaast heb ik ook heel veel leuke herinneringen gemaakt. Ik heb mensen leren kennen die ik zonder dit project nooit zou hebben ontmoet en daar een hele leuke tijd mee gehad. En met de mensen die ik al kende dingen meegemaakt die we nooit zullen vergeten.

Bekijk hier de video van Harley en Maia:

 

… lees hier ook het volledige verslag van Brinne: Erasmus project 2024